tisdag 22 september 2009

Aus, ausser, bei, mitt und ditt und datt


År ut och år in från sjunde klass, fem timmar i veckan, höll man på med det här. Men varför? Snacka om slöseri med liv. Man kunde ha jobbat politiskt, man kunde ha lagt nät, tvinnat tråd, knypplat, byggt friggebodar (eller hela hus för den delen), släpat stör, gjort gärsgårdar, gjort en gädda tam, friat, lagat cyklar, vulkat innerslang, träffat trevligt folk som man inte visste fanns, vässat pennor, vinkat till förbipasserande, flinat fånigt, varit lycklig en stund, lagt patience, lagt en patience till, lagat torpargrunder, grävt efter vatten, guld, uran och bärnsten, felat, bett om ursäkt till alla, gett efter, försökt blåsa tillbaka luft i dammsugaren, virkat fodral till tennisracketar, lockat hund och övat sig peka med vänster hand.
Men nej, man satt och sade der, die, den, das och rot-es wein-es. Och fick aldrig nån användning för nåt utom "Fräulein! Noch eines!" eller för att tävla i vem som kom ihåg flest prepositioner som störs av dativ eller ackusativ. Eller styrs?
Ungar! Skolka från skolan när det verkar tråkigt!

4 kommentarer:

Nina sa...

Och det säger du nu! Nu har jag ju redan gått ut skolan och kan inte längre skolka längre.

Martina sa...

Oj vad du skulle ha hunnit annars! Vilken förlust!

Hanna sa...

Men å andra sidan läste Kanina inte ett extra språk och fick lära sig hur man säger på franska att ens vän Pierre har en båt, en mycket vacker båt, med en flagga på.

ov: tayorin (det nya vaccinet?)

Nina sa...

Sant men jag läste teckenspråk och fick lära mig säga Morfar vattnar blommor. Jag som aldrig har haft en morfar. Jag fick även lära mig säga att jag hatar spenat trots att jag tycker att det är gott.