torsdag 1 oktober 2009

I vått och torrt - bara åtta månader kvar


Funderar på torrdräkt för höstpaddling, verkar mysigt.
Klistras härmed upp på önskelistan!

Våtdräkt också okej. Fast råden är lite luddiga, de är tydligen lite varma;
"...våtdräktspaddlare brukar kännas igen på att de är röda i ansiktet och paddlar långsamt..." (Björn Thomasson designs webbplats).

Och en torrdräkt är iofs säker så länge den är hel. Man kan flyta i den och vara varm och gosig i kallt vatten. Men går det hål på den sjunker man som en gangster som skvallrat på sina kamrater.

Vått är billigare och torrt är skitdyrt. Sisådär 6.000 spänn som billigast.
Men tänk på att paddla i precis nyfrusen is! Krrrraaasssss...

Eller då kan man vänta till maj 2010.

5 kommentarer:

Linn sa...

Råkar bilden vara tagen längs väg 97? När man åkt förbi Boden, alltså.

Fluff sa...

Vilket lokalsinne! Jopp, efter Harads t.o.m.

Nina sa...

Jag vill ha en torrdräkt som ser ut som en säl som jag kan ha den när jag badar i klor så jag kan följa med på badhuset. Jag skulle säga oink oink och klappa händerna.

Det där med att sjunka som en sten tycker jag att du ska låta bli... Krama en paddel eller ta på flytvästen i duschen istället tills det blir vår så är alla nöjda och glada.

OV: crampi (det som händer när man trillar genom isen nära finland)

Fluff sa...

Kan tänka mig att vattnet rivs om det är klor i det.
Fast kom att tänka på om man har flytväst och ligger i en vattenfylld torrdräkt (eller före detta torrdräkt då) så borde ju vattnet i den väga lika mycket som vattnet utanför. En slags dubbel Arkimedes princip. Och då borde man ju inte sjunka vare sig mer eller mindre.
Såg förresten en dokumentär på National Animaldiscovery eller vad det heter, om sötvattensfiskar som kan bitas. Det finns tydligen gäddor som kan bli upp till 1,5 meter långa och väga 50 kilo. Och massvis med sylvassa tänder har di.
Och de finns på våra breddgrader fast på andra sidan Atlanten.
Fast kanske här också. Har hört taklas om Gäddviksgäddor som är meterlånga och väger som spädgrisar.
Så nu vågar man inte bada utan rustning heller. Och hur ska man då väga upp den, med en slags heliumfylld flytväst?

Nina sa...

Jag läste att i Finland kan gäddor bli 33 år gamla. Jag skulle tro att när jag är 33 år kommer jag väga kring 50 kg så det känns troligt att en gädda också skulle göra det. De kan säkert bli äldre men när de fyller 34 år går de över till kategorin krokodiler.