tisdag 26 januari 2010

Kajakjakt - 1930-tal


I den hembyggda kajaken syns bloggörens gode fader. Paddlandet sker troligen i ett avsnitt av Ljungan, vid Alby i Medelpad.
Kajaken byggdes från en ritning köpt av Clas Ohlson i Insjön. Parallellt med detta bygge snickrades en likadan farkost ihop av faderns svåger, men svågerns blev lite finare än den andra. Därför byttes fartyg med en slant emellan.
Troligtvis var bygget smala spant i trä, klädda med duk.
Hiskeliga historier har berättats om framfarten, bland annat hur det emellanåt paddlades strax ovanför dammluckorna vid kraftverket i byn.
Notera också avsaknaden av nutidens attribut i sammanhanget; flytväst, mistlur, GPS-enhet, uppblåsbar paddelflottör, vattenflaska i plast, gummilinor på däck, inplastat sjökort, kompass, roder, bärlinor, hjälm alternativt tropikhjälm eller solhatt, torrdräkt och lanterna.

7 kommentarer:

annapanna sa...

Dagens kajaker måste vara mycket större än gårdagens för att få plats med all nödvändig utrustning. Ska man till exempel ha två sorters hjälmar och en solhatt måste man ha plats för hattask(ar).
Wv: decili. Cirka 9 centiliter.

Fluff sa...

Och tio flaskor gin, fem flaskor tonic, uppfällbart bord, bordsdukar, tekanna, primuskök, nödraketer, tält, ett tält till i nödfall, sovsäckar, luftmadrasser, kristallglas, en låda porslin och bestick, ombyte till middan, jaktgevär, jaktkäpp, hagelpatroner, jaktmössa i filt, en fälbhatt (utifall att), elddon, fnöske, ved och en liten maskot som heter Fnupp.

Nina sa...

Ballerinakex, Singoalladito, Tom & Jerrykex till kräsna systrar, citusklyftgodis, mackor, kaffe, två katter och ett gäng hundar. Ja och några passagerare förstås. Blir det trångt så kan du alltid pumpa upp en gummibåt som heter Esmeralda IV och ha på släp.

Hanna sa...

Glöm inte saft till den kräsna systern!

Lennart sa...

Som tonåring kom jag över en ritning på en täckt trampbil från Clas Ohlson, tror det var av pappa. Tänkte bygga ihop en tillsammans med en kompis men han segade bara på det hela, tror inte han var värst intresserad. Det blev ingen bil byggd i alla fall. Som nybliven ägare av körkort i slutet av 80-talet kommer jag också ihåg ett antal gånger då jag hamnade ståendes vid vägkanten med en havererad bil vid vägkanten i ödemarken. Mobiltelefonen fanns ju inte i alla fickor så det var inte så lätt att få hjälp då. Nu verkar ju tonåringarna bli alldeles hjälplösa om de inte kan SMS:a någon en gång i kvarten.

Fluff sa...

Cykelbilarna, oftast trehjuliga konstruktioner som trampades som en cykel, var väldigt poppis i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet. Sverige hade nämligen bensinransonering fram till 1951, efter andra världskrigets blockader.
Det fanns fantastiska konstruktioner med vindruta och tak och mer eller mindre genialiska framdrivningssystem.

En av ritningarna jag har sett i Teknik för alla från 1940-talet skulle leda fram till cykelbilen "Pedobil", ett namn som kanske inte är så gångbart idag ...
Ritningarna kunde man mycket riktigt köpa i Clas Ohlsonkatalogen och även i Hobbex' och Hobbyförlagets dito.

Lennart sa...

Det stämmer precis, det var en trehjulig täckt sak. Den hade en väldigt aerodynamisk kaross för den tiden tycker jag.
Glömde nämna att jag hittade hit via Kanina.