måndag 26 juli 2010

Mitt sommarlov - eller ett kassaskåp i en banan




Spelmansstämman ska vara solig och glad och ha en massa folk som dansar omkring.
I år var det inte soligt men glatt, men inte en massa folk. Några trägna som tittade på ett gäng tuffa ungar som dansade skiten ur alla andra.

Paraply var inte dumt:






På midsommarafton däremot var det tokigt, galet, hysteriskt fint väder. Vi stökade undan lite löst folk så vi fick plats på våra filtar, där sillar, krämfräsch, gräslök och dricka fick plats. Och tunnbröd!
Över 5.000 folk hade vi i sällskap.
Och en gudsnådelig röst från scenen, som minde om saliga Jan Sparring eller Artur Erikson. Såna där vattenkammade barytoner.




På söndan efter midsommar var det som vanligt sport, knytkalas, spelande av fioler och lite skvaller i byn:




Kajakutflykt med ungdomarna och patriarken, den där fyrkantiga figuren som ser ut som ett kassaskåp i en banan.
Ungdomarna passar bättre som omslagsbilder för sporten; men alla ska ju få vara med?
Härlig dag och varmt i vattnet. Föga anade vi att det inte skulle bli så mycket mer riktig sommarvämre, efter slutet av juni blev det varannan dag regn och varannan dag sol. Men bara 18 grader som mest.
En normal burrsommar.
Fast det var en generalisering, eftersom semestern tog slut mitt i alltihop.









Fikor vi minns

Vi fikade i massor bland annat i Löjtnantsbostället:




I Lövskär vid havet:






På Evas konst-iga:




I byn söderut:




... sen odlades det persilja och pratades dito,




En ny ytterdörr blev det med mycken norsk möda och en massa list:




Och så blev det en vägg i garaget som blev full i kajaker:




Minigolf hann vi också med:



... fast det kommer väl mer?

6 kommentarer:

annapanna sa...

Det såg ut som att vi bad bordsbön där på Hägnan. Kanske inspirerade av Jan-Artur. Och jo, du ser faktiskt ut som ett kassaskåp i en banan. Lysande liknelse. Wv: brise.

Linn sa...

Det var banne mig en tjusig ytterdörr! Men vad är det jag ser, är monsterdörrklockan borta?! Inget mer DRRRRRRR? Wv väljer svordom; phypeele!

Fluff sa...

A: Man får revidera sin självbild hela tiden. Betraktar mig numera som en slags seriefigur. Fast jag blir tjusigare utan flytväst. Men då flyter jag sämre.

L: Vi tog ju bort dörrkarmen och därmed sladden till irriterande dörrklockan,. Plus knappen till Big Ben. Hittade inte igen Bigbenknappen när vi satte ihop alltihop sedan, så det blev till att köpa nytt. Den nya har 32 irriterande signaler att välja på.

Linn sa...

Undrar om kyrkan i Wimbledon finns som signal. Den börjar spela en trudelutt klockan nio på söndagar och tystnar inte förrän en halvtimme senare. Jag vaknar inte på min bästa sida på söndagar, kan jag säga.

Fluff sa...

Tur för dig att du inte bor i Oxford. Där blingar det och blängar, blongar, klingar, skräller och skramlar en gång i timmen från typ 1.000 kyrkor, katedraler, collegekapell och klocktorn.
Ett himla väsen. Så att säga.

Nina sa...

Värre än att se ut som en seriefigur kan man ju ha det. Själv brukar jag tänka varje gång jag får för stora verkstadskläder (anpassade för halvstora män och inte pyttiga tjejer) som gör att jag ser ut som en liten mupp som hasar omkring i mina förstora skor, att glädja andra är ju faktiskt en av de bästa saker man kan göra för sin omgivning. Muppar faller inte långt från pappaträdet.